Hela arbetet börjar med att först analysera vad för fåtölj man har att arbeta med. Vilken konstruktion har den?
Allra oftast är själva stommen gjord i trä och man kan lätt spika fast alla tygstycken och vävar med nubb eller klammerpistol.
I detta fallet är hela ryggen och armstöden uppbyggd med en stålkonstruktion, vilket innebär att alla tygdelar och vävar måste sys fast för hand. Bara själva underredet och benen är gjorda i trä.
Nästa steg blir att se vilket skick den har. Om en gammal stoppning är bra kan man återanvända den och bara förbättra om det behövs. I detta fallet behövdes ny sadelgjord och nya resårer, men själva grundstoppningen var bra och fackmannamässigt gjord och kunde därför bevaras och bara byggas på.
Första steget i själva renoveringen börjar med att ta av tyget och ta bort stoppningen. Själva "rivningsarbetet" är väldigt smutsigt och dammigt.
Ibland får man belöning för mödan i form av saker som trillat ner och gömt sig. Detta älskar jag då det vittnar om historia och vad fåtöljen har varit med om. De kan vara personliga saker såsom fotografier och annat som kunden får tillbaka med sig hem. Men ibland är det små mynt eller virknålar eller som i detta fallet, en flagga som vittnar om vart fåtöljen är ifrån.
När "rivningsarbetet" är klart påbörjas spänning av ny sadelgjord, som resårerna i sin tur ska sys fast i.
Resårerna är, innan arbetet med snörningen betydligt högre än i sin rätt snörade höjd.
Varje resår ska ha en specifik höjd och en specifik lutning för att fungera på bästa sätt under belastning.
Efter att snörningsarbetet är klart får vi det färdiga resårhuset. Många knutar och många meter resårgarn går åt.
Sedan är det dags för grundstoppningen. Jag kunde behålla "kakan" av den gamla stoppningen och bara förbättra den.
I arbetet med en grundstoppning är det mycket handsömnad så som genomdrag och avsyningar för att bl.a. hålla stoppningen på plats och göra den fast och stabil.
När man gör genomdragningar så går man uppifrån med en lång nål, rakt igenom hela stoppningen och drar ut garnet på undersidan för att sen sticka upp det igen. Detta gör man runt om i olika varv på hela grundstoppningen. Det kan vara lite meckigt och man får se upp så att man inte fastnar med garnet i någon av resårerna.
Därefter är det dags att reda på en så kallad överstoppning. Här använder jag mig av tagel följt av en bomullsvadd.
Sedan kläs det hela med en bomullsdomestik innan det är dags att klä med ”fintyget”.
Slutligen har vi kommit fram till själva klädselmomentet samt påsyningen av snodd i framkant och rygg. Baktyget sys fast med en så kallad smygsöm, som är en sömnadsteknik där stygnen är osynliga.
Här valde kunden ett slitstarkt ulltyg från Linwood som jag personligen också älskar. Finns i massor av härliga färger. Hur fin blev den inte i gul?
Såhär fin blev fåtöljen. Vilken skillnad va?